Vecka 38 och 39

Vecka 38
Blöta byxor, träning, mycket att läsa, promenad, Hulken
Vecka 39

Mys i ett leksakstält, kasta känga, kusinvinnare, skogsbiltur, Broken lunch och Åremarknad.

One Day

"One Day, we will never have to say good bye, only Good Night."

Sotaren har talat

Myskväll med godsaker på marknad, tacomiddag, pratande, spelande och efterrätt med Indianen, Piraten och Hippien.

29 augusti - Ben Türkiye'yi seviyorum

Sista och längsta dagen i hela Turkiet vilket började med att vi gick upp kvart i 6 för att gå ner till stranden och titta på soluppgången. Varför ska jag alltid tvinga mig upp för att se en soluppgång när solen går upp varje morgon och man redan har sett det ett antal gånger? Men hur många jag än kommer se så är det fortfarande värt, för det är riktigt vackert och värt att fota. När vi fått tillräckligt många bilder så gick vi hem – så intressant var det – och åt frukost, älskade och sista frukosten med massa frukt och turkiskyoghurt.
Efter frukosten var det bara tillbaka till havet igen, chilla en stund bland de höga vågorna innan jag och Agnes bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet för att leta rätt på hennes färgglada boll och sedan till havet igen. Annat som dagen bjöd på var lite fotbollsspelande, sår under foten, försöka komma upp fyra på en luftmadrass, kolla på när Hannah och Jonna fixade naglarna, gå fram och tillbaka till en tatueringssalong och få mina hjärtan utskrattade. Dom är fina och jag är nöjd. Huvudsaken.
På kvällen blev det middag på stranden, buffé och massor av dans – såklart dansade vi men fick inte huvudnumret som han hade hotat med under hela veckan. Tur för oss, men kanske mest tur för de andra som satt där och åt. Kvällen på stranden blev inte långvarig eftersom det kändes bäst att åka tillbaka till hotellet för att fixa klart allt inför hemfärden. Avskeden blev desto längre, älskade människor på baren, du har anställt fina människor Nezir. Såklart började jag gråta när vi gick därifrån - känslosam som jag är - men det var sorgligt att åka hem, mest för att jag haft en underbar vecka och träffat massor av fina människor. En del av mig stannade helt klart kvar där nere.
Väl på hotellet igen blev det att packa ihop allt – helt otroligt att vi hittade det mesta -, städa ihop, duscha och för alla de andra sova, vilket jag själv inte kunde göra även om jag var extremt mega trött. Jag ville bara inte sova bort den sista tiden. När klockan började närma sig två och jag fått liv i alla gick vi ner med våra väskor i lobbyn och jag och Jonna sa hejdå till jobb-grabbarna på hotellet samt övade på vår Turkiska. Kan säga att de orden inte fastnade lika lätt, förutom ”jag älskar dig”. Jag är för romantisk. På flygbussen, vänta på en något större flygplats än Östersund, flyga hem med en icke gå-bar fot, åka hem och lämna grejerna, cykla till skolan med flip-flop, vänta på lektion i nästan två timmar och ha lektion i 20minuter. Trött, frysande, en ond fot och en ovärd skoldag efter en f*cking underbar semester.

28 augusti

Första gången på hela veckan tog vi en lång och behövlig sovmorgon, oturligt nog hann vi inte med någon strand men jag tror vi överlevde väldigt bra bara av att hänga och leka vid poolen. Vi gick även på en marknad som hade allt – precis som det ska vara –, jag hittade inget men både Agnes och Hannah hittade en del. Eller jo, jag hittade ginger-Oskar, att man kan bli så glad av att träffa en människa och förkylningste som man inte ens behöver dricka för att det ska hjälpa – kommer räcka länge.

På kvällen träffade vi våra två dykarkompisar igen, som försökte lära oss lite ord på turkiska och de sitter fortfarande, caching! Kvällens agenda bestod av att gå till havet, ta på sig snorkelutrustning och snorkla, fick se orm, krabba, fisk och en HAVSSKÖLDPADDA! Så awesome, som jag har längtat sen utlovandet i lördags och vi fick se den! Av med utrustningen och på med brottningsskillsen, vann tre av fem, vilket är acceptabelt. Antagligen tack vare min brottarkompis eftersom jag förlorade när jag bytte.
När vi hade varit i ett tag började det blåsa och bli större vågor, sjukast var ju att han redan sa det när vi kom dit – antagligen hade han bara tittat på vädret innan han kom..  Jag älskar havet, det är bland det coolaste som finns, eller okej, jag älskar naturen, det finns inget coolare än det. Att det bara på några få sekunder kan ändras och ja.. det är fängslande. Jag blev extremt fängslad av det där nere, jag kunde bara inte gå hem utan att bada i vågorna, mörkret och värmen så jag hoppade i. Det var romantiskt och jag blev kär. Kär i havet.

It's your life

En människa får vara ledsen och må dåligt över vad den vill. Hur litet eller stort det än är. För du vet inte hur det känns för den personen, hur mycket som det betydde eller hur den reagerar på saker. För du är inte den. Det är som att säga att en person inte får vara glad över det som hänt heller för folk har det bättre. Det är klart, det kommet alltid finns folk som har det både bättre och sämre än dig. Men det betyder inte att du inte får blir glad eller ledsen för det som händer i ditt liv, det är meningen att du ska leva det och få känna både glädje och smärta för det som betyder för dig.

27 augusti

Den här dagen började som de flesta andra med att vi hängde på stranden. Dagen till ära tog vi med Hannahs luftmadrass till stranden, så vi chillbadade med madrasserna – då en som jobbade där frågade oss om vi ville låna två till – samtidigt som jag satt och spanade på en båt som de körde aktiviteter med. Inte bara för personen på båten var snygg, utan även för aktiviteten såg underbart härlig ut. Jag och snyggingen fick ögonkontakt och han frågade om vi ville följa med, såklart svarade vi ja. Man måste våga och vara spontan. Så vi gick dit, satte oss på båten, chillade, lyssnade på musik, skrattade, spanade in killen och vart avundsjuk på den andra killen som gjorde aktiviteten. Jag och Agnes blev så sugna på att prova så vi gjorde det. Det var skönt, chillt och häftigt att bara flyga ovanför havet.
Varje måndag är det en fruktmarknad i Kemer, och eftersom alla vi tjejer älskar frukt bestämde vi oss för att hitta dit och köpa massor av billig frukt. Vilket var lättare sagt en gjort, men efter ett tags letande hittade vi till paradiset av frukt vilket gjorde att vi konkade hem x-antal påser med frukt och en halv melon till bebis. Vi fick även prova rosa-saft av ginger-Oskar, vilket var extremt gott och han var trevlig, glad och kramgo.
Middag på hotellet stod på kvällens schema vilket slutade i totalt kaos, tårar och förkylning. Som tur var gick stämningen upp när jag fick med de flesta på magdans och turkiskdans, man borde ställa upp på mer och våga bjuda på sig själv, trots att man inte kan dansa. Senare på kvällen blev vi upphämtade utanför hotellet och åkte ner till havet för att dricka bland annat Bitch-ice. Ännu senare – hur kan de klara av att nattlivet börjar 12? – åkte vi in till centrum till club Aura där vi spenderade kvällen på VIP-avdelningen, som vi förövrigt blev bjudna på.
Höjden av förvåning och öppna munnar blev när x-antal brudar kommer ut med bara bikini och extremt snygga ben och rumpor. Ibland undrar jag helt ärligt ifall jag inte är lesbisk. Som synd var kunde inte jag njuta av kvällen lika mycket eftersom min ork var nere på botten och min huvudvärk och halsont var över acceptabel nivå. När vi väl bestämt oss för att gå så började det vi väntat på hela kvällen, nämligen skumpartydelen. Jag kände att jag var tvungen att prova det, hur dåligt jag än mådde kunde jag bara inte åka dit utan att prova på och dansastå – under skummet. Vi gick ner dit och jag drog med mig Agnes till skummets mitt, vilket är bland det skönaste jag har gjort, samtidigt det läskigaste och mest klaustrofobiska. Men det var det värt. Även fast det blev äckligt kallt att gå hem alldeles blöt – man kände sig som en slickad katt –, dessutom var det nog bland det sämsta för min förkylning.

26 augusti

Första dagen i Turkiet som vi alla var tillsammans, vilket började med att jag och Agnes blev skyldig bar-Bossen en strawberry ice, mycket bra av oss. Efter det missödet hängde vi en stund på stranden, solade och mest badade i det underbart varma och sköna vattnet. Vi gjorde även ett äventyr genom att alla trängde ihop sig på en jobe och hängde efter en båt, vilket är extremt roligt och blött.

Efter äventyret gick jag och Agnes och pratade med Nezir (Bossen) och vi försökte få bort våra skulder genom fotbollsstraffar, Agnes lyckosten lyckades med det, och jag blev skyldig honom en glass istället. Ännu bättre Amanda. När vi hade lyckats avgöra strafftuneringen – vilket tog ett bra tag – började vi spela fotboll med dem, en som vi spelade mot var hans bror och vem den andra var är fortfarande ett mysterium. Där blev jag och Agnes däremot segrande, bäst vi är. Men svettigt och kul var det.
När det var dags att åka hem från stranden så bestämde jag att det även var dags att betala igen en av mina skulder. Så jag köpte en glass, vilket killen som jag spelade match mot köpte åt mig – så bra gick det att betala igen den skulden - sen gick jag till den sovande chefen, väckte honom och sträckte fram glassen. Lyckan som han utstrålade då gjorde mig alldeles lycklig. Nästan det bästa jag gjorde på hela semestern och jag berättade även att vi hade tänkt äta middag där.
Klockan 7 kom han och hämtade upp oss, lyxigt med gratis skjuts. Vi åkte dit och sedan hände det mest romantiska jag varit med om, både jag och Jonna undrade vart servetterna som han gav oss när han visade en film från ett bröllop var nu. Det enda han sa var ”Follow the flowers”, och vi följde efter blombädden som han lagt ut på marken och kom fram till ett bord som var fullt med blommor och med ljus runt oss. Hur länge hade han ens vetat att vi funnits? Tre dagar. Det är sjukt.

Längre in på kvällen – på baren – blev kaos, läskig och awkward. Så vi bestämde oss att gå hem, väl hemma så berättade kvinnan i receptionen – som förövrigt fick stå ut med det mesta av oss, stackarn. Guldstjärna till henne. – att vi fått en lapp från våra dykarkompisar. Så vi bokstavligt sprang upp till rummet för att se vad de hade skrivit. Vi bestämde för att ringa upp dem, och resterande delen av kvällen – natten – gick vi omkring med dem, blev bjudna på glass hos en extremt läskig och underhållande glassgubbe och pratade om allt möjligt. Innan vi blev tvungna att gå hem och sova. Kvällen började romantiskt, urartade sig till läskigt men slutade väldigt bra. Sköna turkar.

Älgjakt utan älg

Idag följde jag med pappa och vovvarna på älgjakt tyvärr blev det ingen älg för pappas del men Ville fick däremot skjuta sig första älg. Grattis till honom!

25 augusti

Idag var det dags för vår aktivitetsdag vilket vi spenderade – återigen – på varsitt håll. Agnes och Hannah var på forsränning medan jag och Jonna var på dykning. Vilket är bland det roligaste, häftigaste och skönaste jag har gjort. Värt vartenda öre, och den perfekta födelsedagspresenten till mig själv.

Dagen var helt klart underbar, vi hängde på en båt hela dagen, vi fick göra två dyk var, äta lunch och träffade på två nya polare. Mysiga, sköna och härliga dyk-turkar. Jag blev utnämnd till bästa dykaren av dagen, däremot tror jag det mer var en raggningsreplik än sanning. Finns inte så mycket mer att säga om dykningen, det var roligt, jag log hela tiden – som om du inte gjort det på hela resan..- och det var bäst. Enkelt.

När vi alla kommit hem och gjort oss redo gick vi ut och åt och dagen till ära blev det Turkisk kebab + ett antal fler maträtter som de lastade in på vårt bord. Kan helt ärligt säga att vi blev mätta. Istället för att tredje kvällen i rad skulle hängas på hotellet begav vi oss ut för att ta reda på hur nattlivet var här, och vi gick in på första bästa club och började titta på Kickboxning medan vi drack våra något äckliga drinkar. Vi stannade inte länge utan begav oss vidare i mörket tills vi tillslut hamnade hemma.

24 augusti

Första dagen i Kemer och vi började med att äta god fruktfrukost med lyxfru-Jonna, fortsätta ner till poolen med att chilla, mysa och busa innan hälften av crewet stack på båtcrusing vilket betydde att jag och Jonna fick dagen för oss själva, och vad vi hann med fast vi inte gjorde något.

Det började med att vi lessnade på att ligga vi poolen – eller okej, inte lessnade, ville till stranden. Vi gjorde oss iordning gick ner till marketen, råkade riva ner halva affären, fick söta tuggummin av killen i kassan samt min blivande vän, beställde gratis skjuts till havet, åkte med öppen dörr ner, blev visade solstolar, njöt av solen, värmen och att bara vara där. Fick gratis Strawberry Ice drinkar – godaste jag någonsin druckit, måste jag säga att jag saknar dom extremt? –, satt och drack de i vattenbrynet och insåg att vi var i paradiset. Beställde lunch, satt och prata med chefen om allt möjligt, som hajar, fina leenden och som tillslut bjöd ut oss på middag.

Efter ett tag bestämde vi oss för att åka hem till lägenheten där träffade våra sambosar och bestämde oss för att laga mat hemma. Det blev alltså ingen spontanmiddag med chefen, men vi hade det trevligt och lugnt. Jag kommer aldrig kunna glömma hur underbart vackert det var där första dagen, det var som i paradiset.

En bra start på dagen

Trots att det tog emot att ställa klockan på halv sex imorse när det visade sig bli 4 timmars sömn, tog jag cykeln till gymmet när den ringde och körde ett Body Pump pass. Det är sjukt hur mycket bättre man kan må efter ett träningspass, så jag vill tipsa er alla om att gå upp tidigare på morgonen för att träna. Det kan kännas ovärt när mobilen ringer tidigt och täcket är varmt och skönt, men väl efter träningspasset så inser du hur skönt det är och hur duktig du känner dig. För jag blir både piggare och gladare efter ett träningspass och vad kan vara bättre start på dagen än det?

Flottig trend

Lite flottigt och äckligt.
Jag har insett att jag snart måste börja ändra på mina matvanor, tredje torsdagen som jag äter något flottigt ute. Kebab, hamburgare och ikväll pizza. Mums med flott.

23 augusti

Här kommer första dagen från min och mina brudars resa till Turkiet, Kemer. Älskade ställe. Kommer ladda upp en dag åt gången nu i en vecka.

Veckan började då privatchauffören Henke och min resekamrat Hannah svängde in på uppfarten och hämtade upp mig. Redan i bilen på väg mot flygplatsen var jag nervös – blir alltid nervös när jag ska någonstans – och förväntansfull, men jag skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna fantisera om allt som hände oss under veckan och hur mycket resan skulle komma och betyda för mig.

När vi väl landat i Turkiet - efter en flygtur som mestedels bestått av sömn i alla dess mystiska ställningar -, fått tag på vår packning och börjat åka med vår minibuss till Kemer, började jag inse att vi faktiskt var där nere. Att det redan hade gått ett halvår sen vi stod där i ett kallt Östersund och bestämt att vi skulle ta vårt mod och åka ner alldeles själva. Det är nog det bästa valet jag gjort.

När vi väl kommit fram till hotellet och in till vår lägenhet var det enda som fanns i våra huvuden och tomma och hungriga magar att äta något. Så vi gick med tappra steg mot handelsgatan och bestämde oss att ta det första, bästa ställe vi hitta. Vilket blev en mysig och vit restaurang med blå detaljer där vi alla beställde grillspett och hade en brun pälsbollsvalp till sällskap som attackerade våra väskor. Resten av kvällen bestod att leta rätt på en bra mataffär och ta det lugnt för att sedan somna en sömnlös natt med hjälp av ett air-condition som brummade högre än allt. Tack och lov för att vi stängde av det de resterande nätterna.

En lugn vecka

Första gången på länge har jag en lugn vecka, en vecka som jag kan andas ut, ta det lugnt, bara vara och framförallt ta tag i mitt liv. Det är skönt.

Vecka 37

Maxsvull med de finaste, träningspromenad, horoskop, munkar är gott, Lillebrors födelsedag, promenad hem från match.

Födelsedagsfirande

Sötaste lillebror blev 1år. Grattis älskade, är så glad att ha dig här.

En vecka som aldrig kommer hända

Jag som tänkte lägga mig tidigt ikväll och äntligen få vila ut efter en vecka med massor av cyklande, hängande med fina underbara vänner, jobbande, fotbollsmatch och framför allt en vecka utan diskning, städning och träning. Men en ny vecka kommer, en vecka som man kan ta tag i sitt liv - åtminstonde försöka. Men hur många gånger har du sagt det Amanda? Det kommer inte hända. Men samtidigt lever man bara en gång, lika bra att göra det till fullo.

Efter en hel sommar

Nu är fina kusin här, dags för bus, mys och massa gott.

Snart för två veckor sen

Försöker gå igenom bilderna från Kemer, för att kunna välja ut, redigera och lägga upp dom här. Men det är svårt, för när jag går igenom dom så kommer jag ihåg det och börjar sakna det. Men bilderna kommer, men har nu en fråga till er, ska jag bara lägga ut bilderna eller ska jag berätta lite om vad som hände på dagarna också, förutom bilderna? Så, ni bestämmer, bara bilder eller med text?

Tågresor och avslappning

En kille som jag satt bredvid på vägen ner frågade mig vart jag skulle, och jag berätta att jag skulle träffa en kompis och att resan är 14 timmar, enkel väg. Han svarade då att det måste vara en bra vän, eftersom man oftast brukar fundera ifall det är värt att åka efter 6 timmars resande. Och det är hon verkligen, hon är värd att resa 26 timmar bara för att få träffas i två dygn, för jag skulle inte gjort det för någon som inte är värd det, helt klart. Men ändå så gör dom där 26 timmarna ingenting för mig.

För jag älskar att resa, åka förbi mil efter mil, titta ut genom fönstret, tänka och bara ta det lugnt. För det är något jag måste göra oftare, slappna av och bara ta det lugnt, och det gör jag när jag reser. Jag skulle helt klart resa mycket mer ifall jag hade mer pengar, (vem skulle inte det?) men det är inte bara för själva resandets mål utan även för att få ta sig dit, får slappna av. Det är nog anledningen varför jag inte gillar att köra saker, man kan inte slappna av på samma sätt. Hela avslappningen försvinner.
Lämna en Kommentar (1) | Tillbaka till toppen

I don't want hold you if you want to go

Det gör ont att se att du inte bryr dig, medan jag går under av saknad.

Efter 26 timmars resande

Min helg i Forshaga
På vägen ner, frukost och äntligen framme.
Promenad till Deje började med pizza frukost, - godaste pizzan ever.
Vilopauser längs vägen.
På väg hem, frukost på donken, kraftig lunch och middag och finaste skeden.

Där allt kan hända

Efter att varit lite spontan igår så sätter jag mig på tåget ner till Forshaga ikväll. Jag älskar när saker händer

Imorgon kör vi

Fotograf: Anna

Efter en vecka med bus och lek på skolan drar allvaret igång imorgon. Sorgligt? Nä, jag längtar. Även om den här veckan har varit mysig med tipspromenad, tävlingar och fotbollstunering så vill jag få ordning på mitt liv.

Grattis

Idag fyller ingen mindre än denna fina brud 18år. Det är stort, vi är vuxna nu, men jag vet att vi fortfarande kommer vara lika barnsliga som förut, att vi fortfarande kommer älska livet och varandra. Men du ska veta att jag saknar dig och väntar tills du kommer. Grattis på din dag och jag älskar dig.

Vecka 34 och 35

Eftersom jag inte var hemma förra söndagen så laddar jag upp mobilbilder från två veckor nu.
Vecka 34
Spelande utomlands, drinkar, massa packning, cykling och padda, me, fika,
Vecka 35

Fotbollskul, fotas med barkillen, roadtrip med Agnes, hjärta i handen, soluppgång - vackert.

Brudhäng

Efter gårdagen då jag endast hängde med killar, spenderade jag största delen av denna dag med brudar - om man bortser från Niclas. Genom att titta på när mina duktiga fotbollsdamer spelade match, vilket ledde till vinst. Så stolt över dom. Ikväll fortsätter brud-hängandet genom att vara med fina, dissande och saknade Lovisa. Livet är fint.

I will be up up and away

Du mår bra Amanda. Speciellt när du får göra något. Speciellt när du mår bra.
Lämna en Kommentar (0) | Tillbaka till toppen

Been up all night, staring at you

5 augusti

If you love it like I love it

Jag försöker gå tillbaka till vardagen, försöker gå vidare med mitt liv, försöker spela upp allt som hände den här veckan.
Men det går inte, det går inte att bara glömma, bara gå vidare. För det var ju bäst. Mitt ställe, helt klart.