| Lists | Thoughts

Det här upprör mig

Att vi är så dumma mot varandra, på internet, på riktigt, överallt. Att vi bara inte kan låta oss vara olika. Tycka olika. Tänka olika. Finns det någonstans där det inte finns en enda elak kommentar? Och ja, vi har yttrandefrihet i det här landet. Men den lagen har vissa begrännsningar. 
 
"Åsiktsfriheten är obegränsad, medan rätten att fritt uttrycka sin mening kan begränsas och måste utövas under särskilt ansvar, exempelvis av hänsyn till andras fri- och rättigheter. Det fria ordet kan orsaka skada, till exempel genom att upplevas som kränkande, hetsa till diskriminering eller våldshandlingar, eller genom att röja uppgifter som får negativa konsekvenser antingen för enskilda eller för samhället som helhet. Yttrandefriheten har med andra ord vissa gränser.Männskliga Rättigheter

Och jag fattar inte varför vi måste berätta för en person varför vi inte gillar hen. Varför måste du gilla den personen? Varför ska hen behöva ändra sig för att du ska gilla hen? Jag bryr mig inte om vad det är med den personen som du inte gillar, eller att du faktiskt inte gillar det. Du får ogilla saker, du får ogilla så mycket saker du vill. Jag ogillar saker. Jag hatar till och med saker. Men jag behöver inte kommentera det till männsikor som gillar det, som har det eller som tycker det. För jag får inte ut något av att lägga mig i någon annas liv. Det är som att säga att mobbning i riktiga världen är okej. För det verkar okej att säga vad man tycker om personer på internet. Så varför skulle det inte vara det i verkliga världen också i så fall? 
 
Vi får argumentera om saker med varandra, jag tycker det är jättekul att argumentera med personer, jag skulle tycka livet vore tråkigt om alla tyckte som mig. Men det är en sak att argumentera, stå för sin sak med argument och inte bara slänga ut sig att personen är en idiot och borde våldtas. Vilket känns som de flesta tycker är ett bra argument numera. Det är sorligt, det är upprörande. Det är som att säga att det är okej att våldta någon. Det är aldrig okej. Det är aldrig okej att ta på någon om den inte vill. Oavsett vad den har sagt eller gjort. 
 
Och till alla personer som säger att inte alla män våldtar. Jag gillar killar, tycker att dom i vissa lägen kan vara så mycket roligare och skönare - misstolka inte - att hänga med än tjejer. Men i andra lägen är jag rädd för alla killar. Även fast jag vet att inte alla våldtar, troligtvis knappt någon jag kommer träffa eller möta, och än så länge har det inte hänt. Men det finns killar som våldtar, och för dem så är jag rädd för alla killar. Borde ni inte vara mer arg på dem? För det är de som gör mig rädd för er. Inte tjejer som säger att alla män våldtar. För jag vet att det inte är så, men ändå är jag rädd för alla killar. 
 
Det är upprörande hur elaka vi faktiskt är mot varandra. Att vi inte kan låta oss vara olika. Att vi alltid måste lägga oss i saker som vi inte har något att göra med. Och bara för att man är kändis så ger det oss inte rättigheten att mobba och kränka den personen. Du får ha åsikter om precis allt, men varför måste du dela med dig av dom till restan av världen? Till den personen som det gäller. Skulle du tycka det var kul om personer skulle kommentera precis allt de ogillade om dig? Tänk själv hur det skulle kännas om någon kommenterade till dig det du precis ska kommentera. 

Kommentera här